Di Cavalcanti

In English below

Este painel foi executado por Di Cavalcanti especialmente para ser exibido no Palácio do Congresso Nacional.

Emiliano Di Cavalcanti

Candangos, 1960

Óleo sobre tela / Oil on canvas

283 x 881 cm

Acervo Câmara dos Deputados / Chamber of Deputies Collection

 

Emiliano Di Cavalcanti

★1897, Rio de Janeiro, RJ – †1976, Rio de Janeiro, RJ

Pintor, desenhista e gravador. Emiliano Di Cavalcanti foi um dos pioneiros da arte moderna no Brasil, tendo sido um dos idealizadores e organizadores da Semana de Arte Moderna de 1922. Em 1914, iniciou sua carreira artística na revista carioca Fon-fon. Expôs pela primeira vez em 1914, no Salão dos Humoristas do Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro. Transferiu-se para São Paulo, frequentando aulas de Direito no Largo São Francisco e o ateliê do pintor impressionista Georg Fisher Elpons. Em 1918, integrou o grupo de artistas e intelectuais modernistas, com Oswald de Andrade, Mário de Andrade e Guilherme de Almeida, entre outros. Foi diretor artístico da revista Panóplia, em São Paulo, e ilustrou a revista Guanabara, sob o pseudônimo Urbano. De 1923 a 1925, viveu em Paris, período em que trabalhou como correspondente do jornal Correio da Manhã. Em Paris, estabeleceu ateliê em Montparnasse e frequentou a Academia Ranson, quando, também, conheceu Picasso, Matisse e outros. Voltou ao Rio de Janeiro em 1925 e, no ano seguinte, fez a decoração do foyer do Teatro João Caetano. Em 1932, com Flávio de Carvalho, Antonio Gomide e Carlos Prado, fundou o Clube dos Artistas Modernos. Recebeu medalha de ouro na Exposição de Arte Técnica em Paris (1937) e foi premiado como o melhor pintor nacional na II Bienal de São Paulo (1953). Em 1971 publicou o livro de memórias Viagem da Minha Vida. Executou painéis murais para o Fórum Lafaiete, Belo Horizonte; Câmara dos Deputados, Brasília; e Banco do Estado da Guanabara, entre outros. Em 1971, o Museu de Arte Moderna de São Paulo (MASP) realizou retrospectiva de sua obra. 

___________

About the panel

This panel was created by Di Cavalcanti especially to be displayed in the Congress Palace.

About the artist

★1897, Rio de Janeiro, RJ – †1976, Rio de Janeiro, RJ

Painter, draftsman, and printmaker. Emiliano Di Cavalcanti was one of the pioneers of modern art in Brazil and one of the creators and organizers of the 1922 Modern Art Week. In 1914, he began his artistic career at the Rio de Janeiro magazine Fon-fon. He exhibited for the first time in 1914 at the Salon of Humorists of the Liceu de Artes e Ofícios in Rio de Janeiro. He later moved to São Paulo, attending Law classes at Largo São Francisco and studying in the studio of Impressionist painter Georg Fischer Elpons. In 1918, he joined a group of modernist artists and intellectuals that included Oswald de Andrade, Mário de Andrade, and Guilherme de Almeida, among others. He was the artistic director of the magazine Panóplia in São Paulo and illustrated the magazine Guanabara under the pseudonym Urbano. From 1923 to 1925, he lived in Paris, where he worked as a correspondent for the newspaper Correio da Manhã. In Paris, he set up a studio in Montparnasse and attended the Académie Ranson, also meeting Picasso, Matisse, and others. He returned to Rio de Janeiro in 1925 and, the following year, created the décor for the foyer of the João Caetano Theater. In 1932, along with Flávio de Carvalho, Antonio Gomide, and Carlos Prado, he founded the Modern Artists’ Club. He received a gold medal at the International Exposition of Art and Technology in Paris (1937) and was awarded Best National Painter at the 2nd São Paulo Biennial (1953). In 1971, he published his memoir Viagem da Minha Vida. He created mural panels for the Lafaiete Forum in Belo Horizonte; the Chamber of Deputies in Brasília; and the Bank of the State of Guanabara, among others. In 1971, the São Paulo Museum of Modern Art (MASP) held a retrospective of his work.